W dniach 27-29 maja 2019r. uczniowie Publicznej Szkoły Podstawowej w Pokrzywnicy odwiedzili Warszawę. Była to bardzo ciekawa, obfitująca w atrakcje, wycieczka. Już pierwszego dnia, zaraz po przyjeździe, uczniowie zwiedzili Park Łazienkowski. Następnie spacerowali po niezwykle ciekawym ogrodzie, usytuowanym na dachu Biblioteki Uniwersytetu Warszawskiego. Kolejną atrakcją tego dnia była wizyta i zajęcia w Centrum Nauki Kopernik. Drugiego dnia uczniowie zwiedzali plac Zamkowy, wnętrza Zamku Królewskiego, Rynek Starego Miasta, Krakowskie Przedmieście oraz zobaczyli zmianę warty przed Grobem Nieznanego Żołnierza. Jednak największe wrażenie zrobiła na uczniach przejażdżka metrem, a następnie zwiedzanie Stadionu Narodowego z przewodnikiem. Ostatni dzień to zwiedzanie rezydencji Jana III Sobieskiego w Wilanowie. Oprócz poznawania ciekawych miejsc w stolicy uczniowie mieli okazję w ciągu trzech dni miło i ciekawie spędzić wspólnie czas. Takie sytuacje pozwalają na integrację i pogłębianie przyjaźni.
Dnia 27 maja 2019 roku o godzinie 13.00 w Publicznym Przedszkolu w Pokrzywnicy przy Zespole Szkolno – Przedszkolnym w Pokrzywnicy odbył się IX Konkurs Piosenki Języka Mniejszości Narodowej – niemieckiego pt. „Deutsch lernen macht Spaß”. Głównym celem konkursu było propagowanie nauki języka niemieckiego poprzez formę piosenki. W konkursie wzięło udział 40 przedszkolaków, którzy przybyli w towarzystwie rodziców i nauczycieli z różnych miejscowości naszego powiatu: Większyc, Poborszowa, Reńskiej Wsi, Kędzierzyna – Koźla, Łan, Łężec i Pokrzywnicy. Uczestnicy konkursu zaprezentowali dowolny utwór, wykazując się poprawnością językową oraz ogólnym wrażeniem artystycznym. Występy przedszkolaków oceniało jury w składzie:
1. Gabriela Jelitto-Piechulik
2. Mariola Majnusz - Stadnik
3. Krystyna Przezdzienk-Grzybek
Komisja uznała, że wymagane kryteria zostały spełnione przez wszystkich przedszkolakówi po naradzie wyróżniła wszystkie dzieci przyznając im pierwsze miejsce. Występujący zostali nagrodzeni gromkimi brawami publiczności. Uczestnikom konkursu oraz ich opiekunom przyznano dyplom za udział, a zwycięzców nagrodzono medalami oraz statuetkami. W trakcie obrad Jury na zaproszonych gości czekał słodki poczęstunek. Organizatorzy konkursu pragną podziękować Urzędowi Gminy Reńska Wieś za ufundowanie nagród.
10 maja 2019 r. uczniowie klas I – III Zespołu Szkolno – Przedszkolnego w Pokrzywnicy oraz przedszkolaki z Publicznego Przedszkola w Pokrzywnicy oraz oddziału w Łężcach, które niebawem będą uczniami pierwszej klasy wybrały się na wycieczkę do Opola. Atrakcji nie brakowało. Pierwszą była podróż pociągiem. Dla wielu dzieci była to pierwsza jazda tym środkiem lokomocji. Po przyjeździe do Opola udaliśmy się do Archiwum Państwowego. Tam odbyły się zajęcia mające na celu ukazanie historii oraz dobrodziejstwa wynikającego z obecności rzeki Odry na naszym terenie. Zajęcia nosiły tytuł „Podróż Filipka z biegiem Odry”. Uczniowie poznali losy chłopca żyjącego w XIX wieku. Filipek miał zostać żeglarzem, więc już jako mały chłopiec uczył się tego zawodu. Dzieci dowiedziały się z jakimi trudnościami musiał zmierzyć się Filipek. Poznały również takie pojęcia jak tratwa, barka, śluza, młyn wodny. Dowiedziały się jakie ssaki, ryby, gady i płazy zamieszkują teren Odry. Wszystkie dzieci dostały kolorową książeczkę, w którą wkleiły poznane elementy. Zajęcia zakończyły się wykonaniem przez dzieci poznanych zwierząt z różnorakich materiałów. Kolejnym miejscem odwiedzonym przez dzieci był Młodzieżowy Dom Kultury. Tam grupa udała się na przedstawienie organizowane w ramach 29. Ogólnopolskiego Festiwalu Teatrów Lalek pt. „Smacznego proszę wilka…”. Była to opowieść o pięknej przyjaźni wilka z zajączkiem, który stracił swojego tatę. Jak wszystkim wiadomo wilki zjadają zające, ten jednak zmierzył się z trudnym wyborem życiowym. Polubił małego zajączka i postanowił znaleźć dla niego nowy dom. Cała historia zakończyła się oczywiście szczęśliwie. Po przedstawieniu grupa udała się na dworzec PKP aby pociągiem wrócić z powrotem do Kędzierzyna - Koźla, gdzie na dworcu czekali już stęsknieni rodzice. Wyjazd ten okazał się bardzo wartościowym przeżyciem dla wszystkich uczestników. Dzięki niemu dzieci lepiej poznały historię regionu oraz zapoznały się z zawodem flisaków, którzy przez wieki związani byli z żeglugą na Odrze. Wizyta w teatrze rozbudziła u uczniów i dzieci zainteresowanie kulturą i sztuką, wywołała wiele pozytywnych emocji. Mamy nadzieję, że nasi podopieczni będą bardzo pozytywnie wspominać ten wyjazd.
Publiczna Szkoła Podstawowa w Pokrzywnicy bierze udział w wielu konkursach organizowanych przez różne instytucje, organizacje. Jednym z nich jest konkurs fotograficzny „OSOBLIWOŚCI PRZYRODNICZE W OBIEKTYWIE”, który zorganizował Zarząd Województwa Opolskiego. Jego celem jest propagowanie idei związanych z ochroną przyrody i bioróżnorodności w naszym regionie, pobudzenie zainteresowań uczniów otaczającą przyrodą, edukacja w zakresie ekologii, wzrost świadomości ekologicznej oraz upowszechnianie fotografii jako dziedziny sztuki. Najpierw odbył się etap szkolny. Zadaniem uczniów klas IV – VIII było samodzielnie wykonanie do 6 maja 2019 roku zdjęcia flory najbliższej okolicy: np. drzew śródpolnych, tradycyjnego sadu, alei przydrożnej. Do następnego etapu konkursu zostały wybrane prace trzech uczniów: Natalii Sochackiej, z klasy IV, która wykonała zdjęcie „Samotny kasztanowiec”, Jakuba Czogały z klasy IV, który wykonał zdjęcie „Piękna aleja drzew” oraz Emilii Siekierki, która wykonała fotografię „Kwitnąca stara jabłonka”. Prace wymienionych uczniów zostały przesłane organizatorom akcji. Życzymy im powodzenia i sukcesów w kolejnym etapie rywalizacji.
10 maja 2019 r. w Izbicku odbył się XXVI Wojewódzki Konkurs Gawędziarski „Śląskie beranie”. Patronat honorowy nad konkursem objął Urząd Marszałkowski w Opolu, Kuratorium Oświaty, Starostwo Powiatowe w Strzelcach Opolskich oraz Wójt Gminy Izbicko. Patronat medialny: NTO, Radio Opole, „Strzelec Opolski”, „Gość Niedzielny”, Radio DOXA. W komisji konkursu zasiadały osoby profesjonalnie związane z kulturą i gwarą Śląska,: prof. Teresa Smolińska, dr hab. Dorota Świtała – Trybek, dr hab. Lidia Przymuszała, ksiądz Manfred Słaboń, Anna Bannert z Muzeum Wsi Opolskiej, Ryszard Lipok pomysłodawca i twórca tego konkursu, Norbert Kleman ze Stowarzyszenia Twórców Ludowych, Helga Bieniusa nauczycielka i regionalistka, Maria Lepich nauczycielka i regionalistka, Krystian Czech dyrektor Łubiańskiego Ośrodka Kultury, Urszula Matonóg pracownik UG w Izbicku. Kolejny raz w konkursie wzięli udział uczniowie z Zespołu Szkolno - Przedszkolnego w Pokrzywnicy. Szkołę reprezentowali uczniowie klas I-VIII oraz przedszkolaki. W kategorii solistów klas IV-VI wystąpił Szymon Bich z klasy V z monologiem „Rodzinnoł tradycja”, opowiadając o swojej rodzinie, w której już trzecie pokolenie gra na instrumentach i w Orkiestrze Dętej w Pokrzywnicy. Uczennice klasy I Milena Linek i Viktoria Niedworok zaprezentowały tekst "Kołocz czy kołacz". Zaś przedszkole reprezentowali: Hanna Friedla z tekstem „Po kurziki na torg” oraz Dawid Pilarz „Chop na zakupach”. W tym roku możemy się pochwalić dwoma osiągnięciami. Wyróżnienie otrzymały przedszkolaki z Oddziału Przedszkolnego w Łężcach: Jakub Lacheta, Tim i Vivien Drescher za scenkę rodzajową „Wodzionka – zupa z wody”. W kategorii scenki rodzajowe klas VII, VIII i III gimnazjum II miejsce zajęły nasze uczennice, które w kabaretowej konwencji przedstawiały scenkę „W kolejce do lykarza”. Trzy dziewczyny: Natalia Behr, Natalia Hoerster i Letycja Damrat odgrywały role starszych pań, które spotkały się w kolejce do lekarza. Jak wiadomo, takie rozmowy toczą się wokół chorób, sposobów leczenia czy spraw rodzinnych. Nasze reprezentantki ubrane były w oryginalne stroje z lat 70. i 80., które skrupulatnie przechowywano w rodzinie Natalii Behr. To dzięki jej rewelacyjnej grze aktorskiej nasze uczennice otrzymały nagrodę, a sama Natalia zastała dostrzeżona przez jury i dodatkowo nagrodzona za talent komediowy. Cieszymy się z sukcesów naszych uczniów. Dzięki temu kolejne pokolenia posługują się gwarą, nie wstydzą się swojego pochodzenia i , miejmy nadzieję, przekażą tradycję swoim dzieciom.
25 kwietnia 2019 roku Zespół Szkolno-Przedszkolny w Pokrzywnicy miał przyjemność gościć Panią Izabelę Waloszek, przedstawicielkę Domu Współpracy Polsko-Niemieckiej pod egidą, którego, szkoła zaangażowała się w projekt „Archiwum historii mówionej”. Projekt ma na celu zachowanie wspomnień świadków historii w oparciu o szeroko pojęte dzieje Górnego Śląska, jego kulturę oraz historię, propagowanie historii lokalnej oraz edukację zarówno młodszych jak i nieco starszych pokoleń. W projekcie udział wezmą uczniowie klas V-VII. Projekt zakłada udział uczniów w szkoleniach dziennikarskich prowadzonych przez pracowników Radia Opole, wizytę w siedzibie radia, prelekcje oraz szkolenia prowadzone przez historyków, nagrywanie rozmów ze świadkami historii wybranymi przez uczniów, obróbkę nagrań przy współpracy z profesjonalistami oraz konferencję z udziałem zarówno dziennikarzy radia jak i uczniów wraz z ich rozmówcami, na której przedstawione zostaną wyniki przedsięwzięcia. Dzięki projektowi uczniowie będą mieć możliwość zaznajomienia się z pracą dziennikarza, uczestniczenia w ciekawych warsztatach, zwiedzenia ciekawych miejsc, zapoznania się z ciekawymi i nieraz wzruszającymi historiami życia starszych osób. Nagrywane rozmowy pomogą także lepiej zrozumieć społeczność lokalną, której istotną część stanowią osoby starsze. Zwieńczeniem działań w projekcie będzie umieszczenie nagrań na stronie internetowej Archiwum Historii Mówionej, aby były ogólnodostępne oraz mogły stanowić wspaniałe źródło do rozważań nad dziejami Górnego Śląska. Dzięki udziałowi w tym projekcie uczniowie zyskają możliwość poznania na nowo ich rozmówców, osób im bliskich, wysłuchania o ich często burzliwych przeżyciach czasów minionych. To także szansa dla lokalnej społeczności, aby dowiedzieć się więcej o własnej historii, dziejach osób z ich otoczenia a tym samym o własnej historii. Udział w takim projekcie z pewnością przyniesie wymierne korzyści zarówno dla uczniów biorących w nim udział jak i ich rozmówców oraz społeczności lokalnej, poznania się na nowo różnych pokoleń oraz zrozumienia wielu czynników kształtujących teraźniejszość, gdyż nie da się zrozumieć współczesności bez zrozumienia historii.
|
|