Najnowsze zdjęcia

Z kalendarza

Dzisiaj jest
Niedziela
29 września 2024
Imieniny obchodzą
Dadźbog, Franciszek, Michalina
Do końca roku zostało
94 dni

QR Code

Licznik odwiedzin

mod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_counter
mod_vvisit_counterDzisiaj3306
mod_vvisit_counterWczoraj2277
mod_vvisit_counterW tygodniu20508
mod_vvisit_counterW miesiącu100816
mod_vvisit_counterOgółem8704383

Twoje IP: 3.137.198.239
MOZILLA 5.0,

Do wakacji

Miłej nauki :)

Już po raz kolejny Zespół Szkolno - Przedszkolny w Pokrzywnicy, w dniach 27 – 31 października 2014 roku, wziął udział w ogólnopolskiej akcji TYDZIEŃ CHLEBA NA ZAKWASIE. Przeprowadzono szereg działań na poszczególnych przedmiotach i niektórych kółkach zainteresowań. Na lekcjach języka polskiego uczniowie szukali przysłów dotyczących chleba. Wiadomo, że chleb jest podstawowym produktem w jadłospisie we wszystkich krajach świata. Najpopularniejsze przysłowia to:

  • "Chleb łaskawy trudny do otrzymania, a otrzymany, gorzko smakować musi"
  • "Chleb płacze, gdy go darmo jedzą"
  • "Chleb pracą nabyty bywa smaczny i syty"
  • "Ciężko pracować trzeba na kawałek chleba"
  • "Drogi chleb, gdzie pieniędzy nie ma"
  • "I ci chleb jedzą, co domu nie wiedzą"
  • "Kto ma chleb, ten ma wszystko"
  • "Nie z jednego pieca chleb jadł"
  • "Nie samym chlebem człowiek żyje"
  • „Chleb z solą - znak i hasło zgody”.

chleb_21Dziś kupujemy chleb w sklepie i mało kto zadaje sobie trud pieczenia go w domu. Dawniej każde gospodarstwo posiadało specjalny piec do wypieku chleba. Tylko raz w tygodniu gospodyni piekła chleb, który musiał wystarczyć rodzinie na następne siedem dni. Uczniowie mieli okazję zapoznać się z domowym sposobem wypieku chleba na zakwasie. Zapisali to na ozdobnym papierze w wypracowaniu pt. „Tak pieczono kiedyś chleb”.
Na lekcjach matematyki uczniowie najstarszych klas rozwiązywali zadania z przeliczaniem jednostek wagi, obliczaniem pola powierzchni i objętości oraz  wykonywaniem obliczeń pieniężnych. Najmłodsi obejrzeli film o powstawaniu chleba. Uczniowie klasy V poznali poszczególne etapy wypieku chleba (wyrabianie ciasta, leżakowanie w komorze, pieczenie w maszynie). Ponadto mieli możliwość poznania receptury ciasta na chleb, zmodyfikowania przepisu poprzez zwiększenie ilości wszystkich składników o 1/6. Piątoklasiści wykonali ważenie produktów potrzebnych do wypieku za pomocą wagi elektronicznej oraz wypiek chlebów z suszonymi owocami oraz pełnoziarnistego.
Na języku mniejszości narodowej - niemieckim także został poruszony temat chleba. Uczniowie wszystkich klas pracowali ze słownikiem obrazkowym zawierającym podstawowe pojęcia związane z wypiekaniem chleba. Uczniowie czytali również opis procesu produkcji pieczywa w języku niemieckim, który zredagowali ich rówieśnicy z Niemiec.
Na lekcjach języka angielskiego uczniowie klas IV – VI wykonali kilka zadań. Klasy IV i V pracując w grupach stworzyli mapy wyrazowo – obrazowe przedstawiające podstawowe słownictwo związane z chlebem, jego rodzajami, składnikami praz sposobami wypieku. Praca ze słownikami poprzedzona była projekcją filmu kulinarnego w języku angielskim przedstawiającego sposób domowego wypieku chleba. Szóstoklasiści mieli okazję spróbować różne gatunki chleba, nazywać je w języku angielskim oraz do zabawy „jakli rodzaj pieczywa dzisiaj jadłeś”. Na lekcji plastyki uczniowie rysunkami interpretowali przysłowia związane ze znaczeniem chleba w życiu ludzi. Prace zostały wywieszone w formie gazetki ściennej.
Na zajęciach kółka przyrodniczego uczniowie klasy IV i V poznali zdrowotne aspekty chleba na zakwasie, porównali go z chlebem bez zakwasu, zapoznali się ze składnikami odżywczymi, które zawiera, a które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Uczniowie klasy IV piekli chleb według przepisu. Pamiętając o zasadach BHP włożyli fartuszki, umyli dokładnie ręce. Wszyscy chcieli odmierzać, wsypywać, mieszać. Byli zaskoczeni, że do mąki dodaje się tyle innych artykułów: otręby pszenne, płatki owsiane, siemię lniane, pestki dyni, słonecznik. Wszystkie one doskonale wpływają na pracę układu pokarmowego. Potem poczęstowali nim kolegów i koleżanki oraz wszystkich pracowników szkoły. Następnie świetnie się bawili w kalambury przedstawiając ruchami, mimiką twarzy przysłowia związane z chlebem. Mamy nadzieję, że dzieci namówią swoich rodziców do spożywania chleba na zakwasie, aby „nauka nie poszła w las”. Chleb ten jest o wiele zdrowszy i korzystniejszy dla każdego organizmu, więc należy go jeść.

dzien_3W piątek 14.11.2014r. po zapadnięciu zmroku uczniowie naszej szkoły wraz z rodzicami i nauczycielami przeszli pochodem św. Marcina ulicami Łężec. Na czele pochodu znajdował się św. Marcin na koniu za nim podążali dorośli i dzieci z kolorowymi lampionami. Cały pochód zabezpieczali strażacy niosący płonące pochodnie. Po pochodzie odbyła się uroczysta Msza święta podczas której zebrani wysłuchali polskich i niemieckich wierszy i piosenek o świętym Marcinie w wykonaniu naszych uczniów. Po zakończeniu Mszy świętej Ksiądz Proboszcz Adam Rybold wraz z parafialnym zespołem Caritas zaprosił wszystkich zebranych na tradycyjne marcińskie rogaliki do salki parafialnej. Tam w miłej i ciepłej atmosferze był czas na rozmowę i planowanie kolejnych uroczystości.

tance_3W roku szkolnym 2014/2015 na terenie Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Pokrzywnicy odbywają się zajęcia z zakresu tańca. Zapraszamy !!

czytamy_2Szkolną tradycją w Zespole Szkolno – Przedszkolnym w Pokrzywnicy stały się spotkania czytelnicze w klasach I – III. Również w bieżącym roku szkolnym są one zaplanowane. 3 listopada 2014 roku odbyły się zajęcia BAŚNIE BRACI GRIMM. Na początku dzieci dyskutowały o tym skąd pochodzili bracia Wilhelm i Jacob Grimm. Niektórzy wiedzieli, że z Niemiec. Pokazali na mapie Europy to państwo, wskazali drogę z naszego miejsca zamieszkania ( Łężce, Bytków, Pokrzywnica ) do Niemiec. Następnie wymieniali tytuły baśni, które napisali omawiani autorzy: „Jaś i Małgosia”, „Czerwony kapturek”, „Śpiąca królewna”, „Królewna Śnieżka”, „Roszpunka”. Uczniowie wybrali do wysłuchania baśń „Jaś i Małgosia”. Uważnie słuchali tekstu, chętnie wypowiadali się na temat treści. Stwierdzili, że można się z niej wiele nauczyć: szacunku i wdzięczności za to co posiadamy ( kochający rodzice, dostateczna ilość pieniędzy na potrzebne do życia artykuły ),  odwagi w razie niebezpieczeństwa, ograniczonego zaufania wobec nieznajomych. Na koniec zostali podzieleni na grupy. Każda wykonała rysunki do innej baśni. Jestem pewna, że dzieci w miłej atmosferze, w formie zabawy spędziły czas. Mam nadzieję, że słuchanie czytanych baśni, innych książek oraz samodzielne czytanie stanie się formą spędzania czasu wolnego, będącą pożądaną alternatywą dla wielogodzinnego oglądania telewizji i grania w gry komputerowe.

otylosc_124 października 2014 roku w Zespole Szkolno – Przedszkolnym w Pokrzywnicy w klasach IV – VI obchodziliśmy ŚWIATOWY DZIEŃ WALKI Z OTYŁOŚCIĄ. Nasza placówka jest SZKOŁĄ PROMUJĄCĄ ZDROWIE, więc ten temat jest dla nas szczególnie ważny. Jak mówią badania, duży procent dzieci i młodzieży w Polsce ma problem z nadwaga i otyłością, które prowadzą do wielu groźnych chorób. Przypomniano o zasadach prawidłowego odżywiania się. Należy spożywać dużo owoców, warzyw, surówek, sałatek, pić wodę niegazowaną. Ograniczyć natomiast jedzenie chipsów, hamburgerów,  słodyczy, picie napojów gazowanych. Przypomniano o konieczności przygotowywania drugiego śniadania.  Mają to być kanapki, gdyż zawierają  niezbędne dla zdrowia dzieci: białka, cukry, tłuszcze, Witaminy. Uczniowie wypowiedzieli się także na temat przekąsek. Zachęcano, aby były to owoce, galaretki, sałatki, a nie chipsy, słodycze. Następnie uczniowie opisali swoje sposoby na systematyczną aktywność fizyczną, która zmniejsza ryzyko nadwagi i otyłości. Na koniec dzieci zostały podzielone na grupy: klasy V i VI tworzyli mapy myśli „ Codziennie jemy i pijemy”, „ Bardzo rzadko jemy i pijemy”. Natomiast klasa IV rysowała produkty, które należy spożywać bardzo często. Mamy nadzieję, że przeprowadzone zajęcia przyniosą spodziewane rezultaty. Zdobyta wiedza powinna zamienić sie w umiejętność właściwego odżywiania się, systematycznej aktywności fizycznej, by dzieci w przyszłości były zdrowe i pełne optymizmu życiowego.

krapkowice_169 października 2014 r. po raz piąty kolejna  klasa IV pojechała z panią dyrektor Joanną Bęben i nauczycielką historii panią Katarzyną Damrat na wycieczkę do Krapkowic. Celem było zwiedzanie średniowiecznej baszty, będącej niegdyś jedną z bram wjazdowych do tego miasta, oraz poznanie produkcji i samodzielny wyrób papieru czerpanego. Pani  Majchrzak, jak zwykle ciekawie i z humorem, opowiedziała dzieciom  historię tego miejsca, opisała dawne sposoby produkcji papieru, a następnie pokazała, jak się robi papier czerpany. Potem wszyscy uczestnicy musieli osobiście zrobić sobie kartkę  papieru czerpanego. W tym roku dzieci wyjątkowo były pełne obaw, co je czeka, ale pani Majchrzak pomagała wszystkim w wykonaniu kartki. W przygotowanej balii z masą papierową były wsypane kolorowe kwiaty i trawy, dlatego kartki wyszły wyjątkowo piękne. Następnie zwiedzaliśmy niewielkie muzeum, w którym uczniowie zobaczyli wiele ciekawych eksponatów: stary kołowrotek, maselnice, japońskie parasolki, adapter, szkolną tabliczkę, pełniącą dawniej rolę zeszytu i inne. Potem na specjalnej prasie pani Majchrzak odbiła suchą pieczęć Krapkowic na dużej kartce papieru czerpanego. Uczniowie dostali ją na pamiątkę, by mogli zawiesić ją w klasie. W tym roku pogoda  szczególnie dopisała,  obejrzeliśmy panoramę Krapkowic i okolic ze szczytu baszty. Zachęcamy do odwiedzenia Baszty,  ponieważ warto poznawać historię i kulturę własnego regionu.

17 września 2014 r. uczniowie Zespołu Szkolno – Przedszkolnego w Pokrzywnicy wzięli udział w wycieczce do Banku PKO w Kędzierzynie – Koźlu, gdzie mieli okazję zapoznać się z pracą bankowca, a przede wszystkim samodzielnie sortować i liczyć przyniesiony w tym celu bilon. Dzięki specjalnej liczarce dzieci przeliczyły posortowane grosze. Każda klasa miała swoje pieniądze, które następnie zostaną przelane na szkolną książeczkę SKO.  Kolejnym etapem wyjazdu była wizyta w Miejskim Domu Kultury „Chemik”, w którym uczniowie obejrzeli spektakl „Niesamowita przygoda Passepartout i Phileasa Fogga” na motywach powieści Juliusza Verne”a „W 80 dni dookoła świata”. Przedstawienie było  wesołe, pełne humorystycznych akcentów, z piękną scenografią i niezwykłą muzyką, która bardzo ubarwiała spektakl. Jedyną przeszkodą w lepszym odbiorze sztuki było to, że zajmowaliśmy miejsca na balkonie, co utrudniało mniejszym dzieciom widoczność. Dzięki temu wyjazdowi uczniowie kolejny raz przeżyli przygody Phileasa Fogga (pierwszy raz widzieli je w innej wersji w Amfiteatrze w Opolu) oraz zwiedzili bank, w którym zdeponowane są ich pieniądze ulokowane w SKO.

Więcej artykułów…