Najnowsze zdjęcia

Z kalendarza

Dzisiaj jest
Poniedziałek
30 września 2024
Imieniny obchodzą
Grzegorz, Hieronim, Honoriusz, Imisław, Leopard, Sofia, Wera, Wiera, Wiktor, Wiktoriusz, Zofia
Do końca roku zostało
93 dni

QR Code

Licznik odwiedzin

mod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_counter
mod_vvisit_counterDzisiaj250
mod_vvisit_counterWczoraj3445
mod_vvisit_counterW tygodniu3695
mod_vvisit_counterW miesiącu101205
mod_vvisit_counterOgółem8704772

Twoje IP: 3.14.247.231
MOZILLA 5.0,

Do wakacji

Miłej nauki :)

Już po raz kolejny Zespół Szkolno - Przedszkolny w Pokrzywnicy, w dniach 27 – 31 października 2014 roku, wziął udział w ogólnopolskiej akcji TYDZIEŃ CHLEBA NA ZAKWASIE. Przeprowadzono szereg działań na poszczególnych przedmiotach i niektórych kółkach zainteresowań. Na lekcjach języka polskiego uczniowie szukali przysłów dotyczących chleba. Wiadomo, że chleb jest podstawowym produktem w jadłospisie we wszystkich krajach świata. Najpopularniejsze przysłowia to:

  • "Chleb łaskawy trudny do otrzymania, a otrzymany, gorzko smakować musi"
  • "Chleb płacze, gdy go darmo jedzą"
  • "Chleb pracą nabyty bywa smaczny i syty"
  • "Ciężko pracować trzeba na kawałek chleba"
  • "Drogi chleb, gdzie pieniędzy nie ma"
  • "I ci chleb jedzą, co domu nie wiedzą"
  • "Kto ma chleb, ten ma wszystko"
  • "Nie z jednego pieca chleb jadł"
  • "Nie samym chlebem człowiek żyje"
  • „Chleb z solą - znak i hasło zgody”.

chleb_21Dziś kupujemy chleb w sklepie i mało kto zadaje sobie trud pieczenia go w domu. Dawniej każde gospodarstwo posiadało specjalny piec do wypieku chleba. Tylko raz w tygodniu gospodyni piekła chleb, który musiał wystarczyć rodzinie na następne siedem dni. Uczniowie mieli okazję zapoznać się z domowym sposobem wypieku chleba na zakwasie. Zapisali to na ozdobnym papierze w wypracowaniu pt. „Tak pieczono kiedyś chleb”.
Na lekcjach matematyki uczniowie najstarszych klas rozwiązywali zadania z przeliczaniem jednostek wagi, obliczaniem pola powierzchni i objętości oraz  wykonywaniem obliczeń pieniężnych. Najmłodsi obejrzeli film o powstawaniu chleba. Uczniowie klasy V poznali poszczególne etapy wypieku chleba (wyrabianie ciasta, leżakowanie w komorze, pieczenie w maszynie). Ponadto mieli możliwość poznania receptury ciasta na chleb, zmodyfikowania przepisu poprzez zwiększenie ilości wszystkich składników o 1/6. Piątoklasiści wykonali ważenie produktów potrzebnych do wypieku za pomocą wagi elektronicznej oraz wypiek chlebów z suszonymi owocami oraz pełnoziarnistego.
Na języku mniejszości narodowej - niemieckim także został poruszony temat chleba. Uczniowie wszystkich klas pracowali ze słownikiem obrazkowym zawierającym podstawowe pojęcia związane z wypiekaniem chleba. Uczniowie czytali również opis procesu produkcji pieczywa w języku niemieckim, który zredagowali ich rówieśnicy z Niemiec.
Na lekcjach języka angielskiego uczniowie klas IV – VI wykonali kilka zadań. Klasy IV i V pracując w grupach stworzyli mapy wyrazowo – obrazowe przedstawiające podstawowe słownictwo związane z chlebem, jego rodzajami, składnikami praz sposobami wypieku. Praca ze słownikami poprzedzona była projekcją filmu kulinarnego w języku angielskim przedstawiającego sposób domowego wypieku chleba. Szóstoklasiści mieli okazję spróbować różne gatunki chleba, nazywać je w języku angielskim oraz do zabawy „jakli rodzaj pieczywa dzisiaj jadłeś”. Na lekcji plastyki uczniowie rysunkami interpretowali przysłowia związane ze znaczeniem chleba w życiu ludzi. Prace zostały wywieszone w formie gazetki ściennej.
Na zajęciach kółka przyrodniczego uczniowie klasy IV i V poznali zdrowotne aspekty chleba na zakwasie, porównali go z chlebem bez zakwasu, zapoznali się ze składnikami odżywczymi, które zawiera, a które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Uczniowie klasy IV piekli chleb według przepisu. Pamiętając o zasadach BHP włożyli fartuszki, umyli dokładnie ręce. Wszyscy chcieli odmierzać, wsypywać, mieszać. Byli zaskoczeni, że do mąki dodaje się tyle innych artykułów: otręby pszenne, płatki owsiane, siemię lniane, pestki dyni, słonecznik. Wszystkie one doskonale wpływają na pracę układu pokarmowego. Potem poczęstowali nim kolegów i koleżanki oraz wszystkich pracowników szkoły. Następnie świetnie się bawili w kalambury przedstawiając ruchami, mimiką twarzy przysłowia związane z chlebem. Mamy nadzieję, że dzieci namówią swoich rodziców do spożywania chleba na zakwasie, aby „nauka nie poszła w las”. Chleb ten jest o wiele zdrowszy i korzystniejszy dla każdego organizmu, więc należy go jeść.