Z kalendarza

Dzisiaj jest
Wtorek
12 listopada 2024
Imieniny obchodzą
Czcibor, Cibor, Izaak, Jonasz, Jozafat, Konradyn, Konradyna, Krystyn, Marcin, Renata, Renat, Witold, Witolda, Witołd
Do końca roku zostało
50 dni

Licznik odwiedzin

mod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_counter
mod_vvisit_counterDzisiaj64
mod_vvisit_counterWczoraj1698
mod_vvisit_counterW tygodniu2953
mod_vvisit_counterW miesiącu22666
mod_vvisit_counterOgółem8822147

Twoje IP: 13.59.197.237
MOZILLA 5.0,

Do wakacji

Miłej nauki :)

centrum_9W październiku 2023 uczniowie klas IV – VIII w ramach realizacji projektów „Bajaderki Matematyczne” i „Fit matematyka” pojechali do „Zaczarowanego Świata – Centrum Nauki i Eksperymentu” w Opolu. Uczestnicy zachwycili się urządzeniami hydrotechnicznymi, które znajdowały się na placu wodnym edukacyjnym pt. „Moc żywiołu – woda”. Poznali zasady działania różnych urządzeń wodnych, np. śruby Archimedesa, koła wodnego, zapory, spustów, koła perskiego. Dzieci przekonały się, że warto zbierać deszczówkę. Na kolejnych warsztatach poznali czym różni się empatia od współczucia czytając fragmenty książki „ABC empatii”. Zbudowali z klocków domino i igloo. Zainteresowaniem cieszyły się również warsztaty nt. cudownej równowagi. Uczniowie wykonywali ćwiczenia zwiększające umiejętności koordynacyjne na specjalnych urządzeniach. Trenowali, jak skręcić ciało, aby wirtualnie toczyć kulę po krawędzi. Dowiedzieli się, dlaczego rower balansuje tylko wtedy, gdy jest w ruchu. Formą rywalizacji była gra rowerowa. Rozwiązywali również matematyczne łamigłówki tj. układanie tangramów i klocków tetris.

W Centrum Nauki i Eksperymentu nigdy nie jest nudno! Tu każdy może sprawdzić możliwości swojego intelektu oraz doświadczyć wielu niezapomnianych przygód!

Z przyjemnością informujemy, że od września do grudnia 2023 r. prowadzimy działania innowacyjne w dwóch projektach w ramach programu „mPotęga” Fundacji mBanku w partnerstwie z Fundacją Dobra Sieć. Uczniowie klas IV – VI wykonują projekt opracowany przez panią Marię Kowalską pt:

„BAJADERKI MATEMATYCZNE”.

W ramach zajęć projektowych przeprowadzimy:

  • Badania zawartości wody w świeżych owocach i warzywach.
  • Badania ilości cukru w przekąskach i napojach.
  • Wypiek bajaderek.
  • Szacowania nietypowych wielkości.
  • Zabawy z tabliczką mnożenia.
  • Wyjazd do Centrum Nauki i Eksperymentu w Opolu.
  • Konkursy.

 

Uczniowie klas VII - VIII realizują projekt, którego autorem jest pani Anna Licznar pt:

„FIT MATEMATYKA”.

W ramach zajęć mamy:

  • Analizę wartości odżywczych i kalorii produktów.
  • Tworzenie zdrowych posiłków z liczbami Fibonacciego.
  • Naukę pomiaru tętna.
  • Istotę wody.
  • Aktywności fizyczne.
  • Wyjazd do Centrum Nauki i Eksperymentu w Opolu.
  • Konkursy.

 

Serdecznie zapraszamy na fotorelacje z programów.

W ramach projektu z matematyki uczniowie zmierzyli się z pojęciami proporcji i objętości. Zaprojektowali kolorowe bajaderki o masie 18 g w proporcji 1 : 2. W tym celu odważyli masy plastyczne na wadze. Łączyli je tak, aby zachować odpowiednie proporcje kolorów i formę. Dużo radości i dobrej zabawy sprawiło uczniom budowanie szkieletów budowli przestrzennych za pomocą zestawu konstrukcyjnego CRAZY FORTS. Zainspirowali się eksperymentowaniem – z cytryn zbudowali baterię, wytworzyli prąd i sprawdzili, czy zaświeci się żarówka. Poprzez gry utrwalili iloczynowe tabliczki.

JA MAM, KTO MA? - Wymaga skupienia i... ciszy od wszystkich uczestników. Rozdajemy po 3 karty. Schemat zawsze jest taki sam. Uczeń czyta to, co ma na karcie np. Ja mam 40, kto ma 6 razy 7? Następnie wszyscy sprawdzają na swoich kartach, kto ma wynik przeczytanego działania. Kontynuuje osoba, która ma poprawną odpowiedź.

ŁAPKI - ... już samo wyciągnięcie łapek na muchy z szafy wzbudza ogromne emocje. Do rozgrywki typujemy 3 osoby. Po przeciwnych stronach ławki stają zawodnicy. Prowadząca osoba podaje przykłady z karty.

KOSTKI - Potrzebujemy: kartkę w kratkę oraz 2 kostki. Uczniowie rzucają kostkami do gry. Zaznaczają prostokąt o wymiarach, jakie wyrzucili na kostkach. Obliczają ile to będzie pomalowanych kratek. Wygrywa gracz, który zakoloruje większa powierzchnię kartki.

Najważniejsze, że uczestnicy przekonali się, że zabawa z matematyką może być naprawdę FANTASTYCZNA.

ŁAPKI - ... już samo wyciągnięcie łapek na muchy z szafy wzbudza ogromne emocje. Do rozgrywki typujemy 3 osoby. Po przeciwnych stronach ławki stają zawodnicy. Prowadząca osoba podaje przykłady z karty.

W dniu 05. 12 2018 r. uczniowie klas IV - VII  ZSP w Pokrzywnicy odwiedzili Regionalne Centrum Nauki i Eksperymentu w Opolu, aby uczyć się w pracowniach eksperymentalno  -  doświadczalnych „Zaczarowanego Świata”. Poznając różne pracownie, uczestnicy odkrywali tajniki fascynującego świata nauki i techniki. Zajęcia prowadzili animatorzy, którzy objaśniali zjawiska, pomagali odkryć zależności, stawiali pytania, pobudzali uczniów do wyrażania własnych pomysłów kierując się zasadą „zobacz – dotknij – zrozum”. Na miejscu uczniowie podzielili się na trzy grupy. Szczególnym zainteresowaniem cieszyły się doświadczenia z cieczą nienewtonowską, która zachowywała się różnie pod wpływem przyłożonego naprężenia. Obserwowali ją w spoczynku, bez działającej na nią żadnej siły lub gdy dostarczono jej jakąś energię. Substancja ta przypominała zachowywaniem ciało stałe, odkształcając się lub pękając, albo stawała się płynna jak ciecz. Zabawa była super, choć trochę brudząca. Uczniowie rozwijali wyobraźnię, zmysł przestrzenny, zdolności konstrukcyjne, umiejętność planowania oraz koordynacji tworząc budowle architektoniczne z udziałem klocków Maple. Zbudowali ogród, kościół i wieżę, która była wyższa od najmniejszego ucznia w grupie. Nie było to takie łatwe, niejedna ściana się przewróciła. Uczniowie przeprowadzili interesujące obserwacje. Przeprowadzili doświadczenia z wodą. Badali zjawiska fizyczne tj. napięcie powierzchniowe występujące na styku powierzchni cieczy z ciałem stałym lub inną cieczą, gęstości cieczy niemieszających się, zależność gęstości ciał od temperatury. Mieli okazję przeprowadzić doświadczenia, oczywiście przy pomocy instruktora. Przekonali się, że fizyka towarzyszy im w każdej chwili życia. Bardzo ciekawe „lekcje” odbywały się w pracowni MATHEMETRUM. To tajemnicze miejsce, gdzie matematyka staje się zabawą a liczby są kluczem do odpowiedzi. Uczniowie uczyli się szyfrowania wiadomości różnymi metodami, wysyłania informacji czytelnej tylko dla wybranych. Poznali jaka jest przydatność szyfrowania. Matematyczna przygoda rozpoczęła się od łamania szyfrów i kodowania wiadomości za pomocą szyfru o nazwie „Czekoladka”, a zakończyła otwarciem sejfu. Rozwiązanie jednego zadania pociągało za sobą kolejne. Uczestnicy przekonali się, że matematyczne pomiary i obliczenia mogą być ciekawe i dostarczyć wielu emocji. Rozwijali intuicję matematyczną, umiejętności logicznego myślenia i wyzwalali twórczą aktywność. Nie było szarości i nudy. Zakończyły się niecodzienne zajęcia z instruktorami, którzy z pasją pomogli poznać fascynujący świat nauki i techniki. Pozostały jednak  niezapomniane wrażenia i zdobyta wiedza. Wszyscy uczniowie, zgodnie stwierdzili, że bardzo wiele się nauczyli. Potwierdzili zasadę, że: „Zabawa jest nauką, a nauka zabawą. Im więcej zabawy, tym więcej nauki.”

zapraszamy do zapoznania się z prowadzonymi zajęciami projektowymi

Załączniki:
PlikRozmiar
Pobierz (mpotęga Odkrywcy Matematyki.pdf)Odkrywcy Matematyki - fotorelacja5143 Kb