To już przedostatni tydzień przed długo wyczekiwanymi wakacjami przez przedszkolaków. Nasi nauczyciele robią wszystko, żeby w tych ostatnich dniach nie zabrało dzieciom ciekawych zadań i zabaw zarówno tym w domu jak i w przedszkolu. W tym tygodniu było naprawdę ciekawie i wesoło. Najmłodsi poniedziałek rozpoczęli od porannej gimnastyki, następnie zobaczyli bajkę o małej zielonej żabce, poznali i pośpiewali nową piosenkę, a następnie wykonali z kolorowego papieru swoje uśmiechnięte żabki. Tego dnia obchodziliśmy również Dzień Wiatru i z tej okazji dzieci mogły zobaczyć film o sile jaką posiada wiatr. We wtorek przedszkolaki pobawiły się w czarodziejów i sprawiły, że wcześniej czarne cyfry stały się kolorowe. Ułożyły na nich różne kolorowe nakrętki, klocki czy guziki. Zadanie to sprawiło dzieciom naprawdę wielką radość. W tym dniu starszaki mogły poćwiczyć umiejętność przeliczania oraz wstawiania odpowiedniego znaku. W środę wszyscy razem planowaliśmy już wyjazd nad morze. Na samym początku dzieci zobaczyły film o bezpieczeństwie nad wodą, a następnie razem z rodzicami lub nauczycielami w przedszkolu przygotowali zielone i czerwone kółeczka i zagrali w znaną zabawę prawda czy fałsz. Później każdy przedszkolak narysował jak wyobraża sobie plażę, morze oraz mewy. Natomiast starszaki miały możliwość poćwiczenia swojej pamięci i zagrania w grę memory o podwodnym świecie. W czwartek planowaliśmy kolejne wakacje tym razem w góry. Dzieci zobaczyły film edukacyjny o bezpiecznym zachowaniu w górach, a następnie rozwijały swoją kreatywność i wybierały, co zabiorą ze sobą na wycieczkę w góry. W tym dniu starszaki poćwiczyły umiejętność czytania sylab, wyrazów oraz całych zdań. W piątek obchodziliśmy Dzień Muzyki. Dzieci zobaczyły film przedstawiający różne instrumenty, a następnie razem z rodzicami lub nauczycielami w przedszkolu wykonały swoje własne instrumenty. Pomysłów przedszkolakom nie brakowało i wykonały różne grzechotki, bębenki, a nawet gitarę. W tym tygodniu nie zabrakło również zabaw przy piosenkach w języku niemieckim i angielskim oraz ćwiczeń i zabaw z logopedii. Serdecznie dziękujemy Wszystkim przedszkolakom za tak aktywny udział w naszych zadaniach i zabawach!
Rysowanie do wierszyków? Dlaczego nie! Wystarczy kartka papieru i kredki. Dzieci słuchają i rysują według instrukcji. Takie zadanie, zaczerpnięte z serwisu www.domologo.pl , otrzymały dzisiaj dzieci z Publicznego Przedszkola z Pokrzywnicy i Łężec. Jest to doskonały sposób na kształtowanie u najmłodszych uwagi słuchowej, rozumienia poleceń, koncentracji uwagi, a te czynności są również istotnie w procesie nabywania i kształtowania mowy. W propozycji do narysowania dla naszych przedszkolaków znalazł kogucik i świnka:
„Kogucik”
Jajo, szyja, grzebień czerwony,
dziobek i broda, ogon zielony.
Teraz ostrogi u każdej nogi,
Kukuryku! Kukuryku!
Tyle krzyku w tym kurniku!
„Świnka”
To będzie świneczka:
Brzuszek jak beczka.
Ogon zakręcony,
ryjek przytępiony,
ucho, oko, nóżki małe
i zwierzątko już jest całe.
Do tej zabawy można wykorzystać gotowe wierszyki, ale także własne wymyślone instrukcje. Wystarczy je tylko zaplanować wcześniej, a potem fajnie spędzić czas z najmłodszymi. A jeszcze więcej zabawy będzie wtedy, kiedy zamienimy się rolami i to dzieci będą udzielać nam instrukcji do rysowania. Może warto spróbować?
„Długa szyja, długie nogi,
krótki ogon i dwa rogi,
głową sięga aż do chmur,
powiem Wam co to za stwór!”
Dzisiaj dzieci z Publicznego Przedszkola z Pokrzywnicy i Łężec zapoznały się z wesołą i rytmiczną piosenką pt.: „Żyrafa fa fa fa” i miały odpowiedzieć na pytania do jej tekstu. Z pewnością każdy z nas lubi nucić ulubioną melodię, lub tę która wpadła nam niedawno w ucho. Śpiewamy podczas porządków domowych, na spacerze, sami lub wspólnie ze swoimi pociechami. Dla nas dorosłych to zwyczajna czynność, a czy tak jest również z dziećmi? Od pierwszych dni nucimy im kołysanki, potem śpiewamy piosenki, które pamiętamy z dzieciństwa, cieszymy się kiedy zaczynają zauważać nasze starania i sami stawiają w tej dziedzinie „pierwsze kroki”. Niedawno była mowa o czytaniu, np. krótkich rymowanych wierszyków, a dziś o nauce wesołych i również szybko wpadających w ucho piosenek. Dzieci lubią ruch. Ruch rozwija, a gdy połączymy go ze śpiewem, muzyką to dzieją się wspaniałe dla nich rzeczy. Rym, rytm, nauka nowych słów, ruch, śpiew – dzięki temu dzieci doskonalą motorykę dużą, rozwijają precyzję swoich ruchów, zwiększają zasób słów a niejednokrotnie sprawiają, że mowa w ogóle zaczyna się rozwijać, uczą skupienia uwagi słuchowej i ćwiczą pamięć poprzez zapamiętywanie krótszych lub dłuższych tekstów. Śpiewanie, taniec, nauka nowych piosenek to także dostarczanie najmłodszym wielu bodźców jednocześnie. Jak widać płyną z tego same korzyści, więc niech z naszych domów słychać będzie wspólne wesołe śpiewy i radosny śmiech dobrej zabawy.
Drugi tydzień czerwca już za nami. To ostatnie tygodnie zdalnej nauki, jeszcze chwila i wszyscy udadzą się na zasłużony wakacyjny wypoczynek. Nasze przedszkolaki chociaż pozostają w domach, pracują równie wytrwale, jak te uczęszczające do placówki. Dzieci tydzień rozpoczęły od obchodów Dnia Oceanów, poznały zwierzęta zamieszkujące w oceanach oraz z płyty CD wykonały kolorowe rybki. We wtorek, pozostając w temacie zwierząt obejrzały film o zwierzętach, które można spotkać w gospodarstwach wiejskich, dowiedziały się również, jakie korzyści wynikają z hodowania tych zwierząt. Tego samego dnia przedszkolaki świętując Dzień Przyjaciela oddały się beztroskiej zabawie konstrukcyjnej. Zadanie wymagało współpracy między dziećmi - jedno leżało, natomiast drugie układało wzdłuż ciała klocki. Powstałe w ten sposób sylwetki ludzkie sprawiły naszym wychowankom nie lada frajdę. Środa przyniosła kolejne wyzwania – przedszkolaki rozwiązywały zagadki, odgadując nazwy zwierząt. W czwartek natomiast w związku z uroczystościami Bożego Ciała zrobiliśmy sobie małą przerwę i wszyscy korzystaliśmy ze słonecznej pogody spędzając cały dzień na świeżym powietrzu. W piątek dzieci zamieniły się w małych konstruktorów i z wieszaka, sznurka i dwóch pojemniczków skonstruowały wagi. Zabawy z ważeniem trwały do wieczora, nasi wychowankowie sprawdzali, co jest cięższe: piórko czy gwóźdź, kamień czy piłka, truskawka czy cytryna? Cały tydzień pracowicie spędziły również starszaki, które kodowały, dodawały, sylabowały, głoskowały oraz rozpoznawały figury geometryczne. Dodatkowo wszyscy rozwijali kompetencje językowe ćwicząc liczenie zarówno w języku angielskim, jak i niemieckim. Dziękujemy wszystkim przedszkolakom za zaangażowanie i wytrwałą pracę.
Dzisiaj, 10.06.2020r. przedszkolaki z Publicznego Przedszkola z Pokrzywnicy i Łężec miały zapoznać się z krótkim, rymowanym wierszykiem pt. „Ulica cudów”:
„Ulica cudów”
Na ulicy cudów
Jacek widział ośmiornicę
i tańczącą baletnicę,
pajacyka i kucyka
co wesoło sobie bryka.
Spotkał groźną z ZOO lwicę
i na miotle czarownicę.
Takie krótkie teksty, na dodatek rymowane, dobrze wpadają w ucho i zachęcają do zabawy słowem i rytmem. Dodatkowo najmłodsi mieli sami zaproponować po wysłuchaniu wiersza, co jeszcze można byłoby zobaczyć na tytułowej „ulicy cudów”. Pomysłowe są nasze przedszkolaki więc propozycji nie brakowało. Ponownie bawimy się i uczymy, rozwijamy wszechstronnie i zachęcamy do czytelnictwa. Tyle dobra kryje w sobie obcowanie z książką, wierszem, tekstem krótszym lub dłuższym. Dzieci rozwijają zasób słów, poznają nowe znaczenia wyrazów, odkrywają, że można się świetnie bawić rymem, rozwijają kreatywność. Ćwiczą swoją pamięć słuchową, koncentrację uwagi… Nauka, której nie odczuwają, a której efekty wszyscy zauważamy. Czytać, słuchać, recytować, powtarzać – bawić się tekstem z dziećmi – możemy nie tylko „do poduszki”, a o każdej porze dnia jeśli tylko jest taka możliwość. Słowo pisane można zabrać ze sobą wszędzie, a sposobność do tego coraz bliżej, bo przecież przed nami wakacje.
Dzisiaj w zasobach Internetu można znaleźć rozmaite gry i zabawy dla dzieci. Warto dobrze im się przyjrzeć i wybierać te, które faktycznie będą spełniały swoje funkcje, zarówno zabawy jak i wszechstronnego rozwoju naszych pociech. Właśnie jedną z takich perełek wyszukała dziś dla przedszkolaków, z Publicznego Przedszkola z Pokrzywnicy i Łężec, logopeda szkolny. Na pierwszy rzut oka wydaje się być prostą, banalną a może nawet nic nie wnoszącą w rozwój dzieci aktywnością. A jednak! Zaskakuje i to bardzo. Zabawa do której nie trzeba ani drukarki, ani papieru. Nie potrzeba też kupować żadnych specjalnych dodatków. Wystarczy mieć w domu długie wykałaczki, albo patyczki przyniesione ze spaceru, lub cokolwiek co można dopasować do instrukcji i już się uczymy przez zabawę. Można ćwiczyć lewopółkulowe układanki, kategoryzację według wielkości łamiąc na różne wielkości i układać od najmniejszego do największego, sekwencje, szeregi, naśladowanie wzorów a nawet czytanie – układając z patyczków literki. Dlaczego taka forma zabawy? Ponieważ wszystko to ćwiczy lewą półkulę mózgu, która: analizuje, porządkuje sekwencyjnie, wykrywa relacje, a to z kolei wpływa na: mowę, czytanie i pisanie. Jak pisze na swoim blogu logopeda Magdalena Rybka (skąd zaczerpnięto ćwiczenie): „czasami nie potrzeba wiele, by stworzyć dziecku przestrzeń i okazję do wielu ćwiczeń logopedycznych i rozwojowych.” Zapraszamy zatem serdecznie wszystkich do wspólnej zabawy, a potrzebne instrukcje znajdziecie w linku https://logopedarybka.pl/wykalaczki-duzo-pomyslow-na-cwiczenia/
|
|