Ruch, śpiew, muzyka, śmiech… ileż w tych słowach ekspresji! Myślę, że niejednokrotnie zazdrościmy dzieciom tej ich niespożytej energii, pomysłowości, świata widzianego w prosty i nieskomplikowany sposób. Uczymy je życia, dajemy przykład, wskazujemy, podpowiadamy. Powinniśmy im także towarzyszyć. Wtedy kiedy widzą w oczach dorosłych akceptację swoich czynów, wiedzą, że są ważne i doceniane. W poniedziałek, 6 kwietnia 2020r,. dzieci z Publicznego Przedszkola w Pokrzywnicy i w Łężcach otrzymały od logopedy – nieco inne niż dotychczas – zadanie. Żeby razem było wesoło, żeby można było rozwijać mowę, słownictwo, pamięć, percepcję słuchową, koordynacją wzrokowo – ruchową, motorykę małą i dużą, zaproponowano dzieciom i ich najbliższym zabawę przy piosence logorytmicznej: „Rączki robią klap, klap, klap…” .
„Rączki robią klap, klap, klap (klaszczemy),
nóżki robią tup, tup, tup (tupiemy),
tutaj swoją głowę mam (pokazujemy głowę),
a na brzuchu bam, bam, bam (gramy rękoma na brzuchu jak na bębenku).
Te proste słowa piosenki połączone z pokazywaniem dostarczyły dzisiaj dzieciom i rodzicom wielu pozytywnych wrażeń. Wystarczy nauczyć się słów na pamięć, by w każdym miejscu, o każdej porze świetnie się ze sobą bawić. Dziękujemy za wspólne tańce i pozytywną energię. Życzymy dużo zdrowia!
Zakończył się kolejny – trzeci tydzień edukacji zdalnej przedszkolaków. Chęci i zapału naszym milusińskim nie brakuje. Szczegółowo wykonują proponowane przez panie ćwiczenia, doskonaląc przy tym swoje umiejętności. Miniony tydzień obfitował w wiele ciekawych i ogólnorozwojowych zadań. Jako, że „Sport to zdrowie”, dzieci poniedziałek rozpoczęły od gimnastyki. Najpierw wykonały rozgrzewkę całego ciała: podskoki, wymachy rękoma, skłony, a następnie musiały palcami stóp zbierać z podłogi kulki z gazet. Po krótkim odpoczynku poznały kolejne przygody Baby Beetles, bogacąc przy tym swoje angielskie słownictwo. We wtorek natomiast domy naszych wychowanków zamieniły się w pracownie plastyczne, gdzie powstawały piękne i kreatywne dzieła przedstawiające wiosenne forsycje. Tego dnia dzieci również śpiewały i tańczyły do piosenek w języku niemieckim. Natomiast starszaki poznały nową literkę. W środę rodzice naszych przedszkolaków mogli w swoich domach poczuć się, jak w prawdziwym teatrze. Dzieci przygotowały dla swoich domowników niezwykłe przedstawienia, które chociaż na chwilę pozwoliły wszystkim oderwać się od szarej, smutnej codzienności. Obecna sytuacja jest niezwykle trudna dla nas wszystkich. Jednak warto tu wspomnieć o tych, którzy „walczą” na pierwszej linii frontu – pracownikach służby zdrowia. Dlatego przedszkolaki wyrażając im swoją wdzięczność najpiękniej, jak potrafią, przygotowały wspaniałe laurki, biorąc tym samym udział w ogólnopolskiej akcji – Kartka dla Medyka. Czwartek upłynął pod hasłem zagadek. Do ich rozwiązania dzieci wykorzystywały swoje zmysły węchu i smaku. Tego dnia wszyscy, ubrani na niebiesko, świętowaliśmy Światowy Dzień Świadomości Autyzmu. Piątek upływał równie pracowicie. Przedszkolaki doskonaliły umiejętność posługiwania się nożyczkami. Śpiewały piosenki w języku niemieckim, a starszaki poznały kolejną literkę. To był tydzień pełen wrażeń, ale przede wszystkim wspaniałej zabawy. Drodzy rodzice, dziękujemy za Wasze zaangażowanie w realizację kolejnych zadań. Zbliża się weekend, zatem odpoczywajcie i pamiętajcie #ZostańcieWDomu.
Choć sprawne posługiwanie się nożyczkami wydaje się dorosłym proste i oczywiste, dla małego dziecka stanowi nie lada wyzwanie. Musi nauczyć się je otwierać i zamykać, ustawiać narzędzie prostopadle do papieru, opanować i skoordynować ruchy przesuwne do przodu jedną ręką, przy jednoczesnym przytrzymywaniu i obracaniu papieru drugą. Wszystko to jest tak trudne, że na początku dziecko łatwo się zniechęca, rezygnuje i musi spróbować wiele razy, aż będzie ciąć tak jak chce. Nabycie umiejętności wycinania ważne jest nie tylko samo w sobie, ale jest też ważnym ćwiczeniem wzmacniającym mięśnie ręki, które pracują później przy pisaniu. Poza tym wycinanie to bardzo dobry trening koordynacji ręka-oko, szczególnie dlatego, że jednocześnie trzeba w jednej ręce trzymać papier, a drugą ciąć, więc w jednym czasie ogarnąć dwie różne czynności. Nasze przedszkolaki trenowały dziś to niezwykle trudne zadanie. Pod czujnym okiem rodziców cięły nożyczkami po wyznaczonym torze. Na szczęście obyło się bez pociętych ubrań i włosów przystrzyżonych w schodki;) W kolejnym zadaniu, dzieci śpiewając piosenki, przypomniały sobie nazwy części ciała oraz nazwy miesięcy w języku niemieckim. Dodatkowo starszaki poznały nową literkę „H, h”. Najpierw wymieniały nazwy rzeczy rozpoczynające się głoską „h”, a następnie układały na dywanie literkę „H” wykorzystując do tego różnorodne materiały m.in. guziki, makaron, klocki, sznurek itd. To był emocjonujący dzień, który dostarczył wielu możliwości do doskonalenia kolejnych umiejętności naszych przedszkolaków.
Człowiek posiada pięć zmysłów. Jest to zmysł wzroku, słuchu, węchu, smaku i dotyku. Dwa z nich są ściśle ze sobą powiązane tj. smak i węch. Dopiero użycie tych dwóch zmysłów jednocześnie pozwala nam odbierać pełne wrażenia smakowe. Podobnie jak pozostałe zmysły, węch można ćwiczyć i warto to robić ze względu na wyrabianie zdrowych nawyków żywieniowych. Dlatego dzisiejszym zadaniem dla naszych przedszkolaków były zagadki smakowe i węchowe. Najpierw dzieci z zamkniętymi oczami odgadywały nazwy swoich ulubionych warzyw, owoców i innych zdrowych przekąsek. Następnie wzięły udział w odgadywaniu różnych zapachów. Określały, które produkty/przyprawy pachną dla nich ładnie, a które brzydko. Próbowały też odnajdywać pary identycznych zapachów. Po odpoczynku dzieci odsłuchały lubiane przez nie i poznane w przedszkolu piosenki po angielsku i tańczyły do nich z wielkim entuzjazmem. Starszaki natomiast wyszukiwały w gazetach poznaną wczoraj literę „j”. Chętne dzieci mogły pisać też poznaną spółgłoskę po śladzie. Dodatkowo z okazji Światowego Dnia Świadomości Autyzmu wszystkie chętne przedszkolaki, aby okazać solidarność z osobami chorymi na autyzm, ubrały się w kolorze niebieskim.
Edukacja przedszkolna daje wiele możliwości podjęcia działań twórczych, w wyniku, których dzieci rozwijają swoje zainteresowania i zdolności. Jedną z nich jest edukacja teatralna, która pozwala wychować człowieka wrażliwego na sztukę, a ponadto umożliwia rozwijanie inteligencji dziecka. W teatrze dziecko spotyka się z żywym słowem, co rozwija jego mowę i wzbogaca słownictwo. Dlatego warto wybierać się z dziećmi do teatru, ale również stwarzać warunki do zabawy w aktorów. Nasze przedszkolaki w środę 1 kwietnia 2020 roku przygotowały z pomocą rodziców lub rodzeństwa mini teatrzyk. Najmłodsi połączyli krzesła, okryli je kocem, wybrali ulubione zabawki lub pacynki i zaprosili rodziców na swoje przedstawienie. Po wspólnej zabawie dzieci poćwiczyły swój angielski, pośpiewały piosenki, potańczyły i przypomniały sobie części ciała. Dodatkowo starszaki mogły poćwiczyć umiejętność czytania sylab i wyrazów z nowo poznaną literą „J”. Nasze przedszkole również dołączyło do Ogólnopolskiej akcji „Kartka dla medyka”. Wszyscy chcemy podziękować za trudną pracę medyków dlatego nasze przedszkolaki stworzyły piękne rysunki z życzeniami i podziękowaniami dla lekarzy. Wszystkie prace można zobaczyć w naszej galerii.
Które dziecko nie lubi słuchać lub oglądać bajek? Nawet my – dorośli z sentymentem wspominamy bajki naszego dzieciństwa i jeśli tylko nadarza się okazja czytamy je naszym pociechom lub oglądamy je wspólnie z nimi. Tym razem dzieci z Publicznego Przedszkola w Pokrzywnicy i Łężec mogły oglądnąć i wysłuchać nieco innej propozycji, bo logopedycznej bajki. Jest to świetna forma przemycenia dzieciom ćwiczeń artykulacyjnych. Jak powstają takie bajki? Do tekstu dołącza się ćwiczenia, które przenoszą akcję do naszej buzi, w której w głównego bohatera bajek wciela się język. Może on być wiewiórką skaczącą po drzewach (czubek języka liczy górne zęby), bałwanem Olafem z „Krainy Lodu” (rysujemy językiem na podniebieniu kule, z których zbudowany jest bałwan), Marschall’em z „Psiego Patrolu” (wypychamy językiem policzki na znak przygód pieska). Na kanwie bajek, które dzieci lubią możemy stworzyć mnóstwo fajnych opowiadań.Taka forma opowiadania, czytania bajki łączy przyjemne z pożytecznym. Warto czytać, bo to doskonale wpływa nawyobraźnię dzieci a także, co ważne, rozwija zasób słów.
|
|