Już jakiś czas temu zawitała do nas wiosna, lecz krajobraz nadal budzi się z zimowego letargu. Jest jednak roślina, która swą barwą nas zachwyca jeszcze zanim pozostałe rozwiną swe pąki. Jest to forsycja, która ma mocno żółtą barwę, a ogromem swych kwiatów zachwyca każdego. Aby poczuć choć trochę wiosnę, nasze przedszkolaki dziś wykonały piękną pracę plastyczną przedstawiającą właśnie krzew forsycji. Prace stworzone zostały z farb, plasteliny lub kolorowego papieru. Po krótkim odpoczynku dzieci bardzo chętnie przypomniały sobie także piosenki w języku niemieckim. Nasze przedszkolne starszaki miały dziś sporo pracy, ponieważ poprosiliśmy ich, aby z pomocą rodziców poznali literę „j”. Dzięki naszym propozycjom filmów, poznały wygląd poznawanej spółgłoski, następnie dowiedziały się jakie słowa rozpoczynają się na tą głoskę. Najwytrwalsze dzieci próbowały ułożyć literę z dostępnych materiałów np. sznurka, makaronu, guzików.
|
Ćwiczenia artykulacyjne często kojarzą się z nudnym siedzeniem przed lustrem i powtarzaniem określonych ruchów artykulacyjnych prezentowanych przez logopedę. Nic bardziej mylnego. Owszem, przed lustrem – tak, ponieważ dziecko widzi swoją buzię i łatwiej mu skoordynować ruchy narządów artykulacyjnych, ale nudne? Nudzie w domu mówimy zdecydowane nie! Przedszkolaki z Publicznego Przedszkola w Pokrzywnicy i Łężec mogą to potwierdzić. Wykonywały ćwiczenia artykulacyjne, które same losowały na komputerze. Jedno kliknięcie wprawiało kolorowe koło w ruch. Zadania do wykonania to m.in. unoszenie czubka języka do wałka dziąsłowego, malowanie podniebienia językiem, kląskanie jak konik. Śmieszne minki dodatkowo obrazowały jak ma wyglądać prawidłowo wykonane ćwiczenie. Ciekawość, co się wylosuje plus dobry humor, były gwarancją wesołej zabawy i mile spędzonego czasu z rodziną. Taka zabawowa forma ćwiczeń jest dobra dla dzieci w wieku przedszkolnym, ponieważ zachęci do współpracy, zaciekawi i jednocześnie pozwolić odnieść sukces.
Drugi tydzień bez zajęć dydaktyczno-wychowawczych w placówkach oświatowych za nami. Rodzice, nauczyciele, ale także uczniowie i przedszkolaki powoli oswoili się myślą pozostania w domu przez dłuższy czas. W minionym tygodniu przedszkolaki: wykonały samodzielnie zdrowe śniadanie, wzięły udział w kolejnej lekcji z projektu „dzieci uczą rodziców”, stworzyły grę planszową wg własnego pomysłu, zbudowały niepowtarzalną konstrukcję z dostępnych materiałów, słuchały ulubionej książki i rysowały swojego ulubionego bohatera, starszaki poznały literę „f” i układały ją z klocków, guzików, makaronu, brały udział w wielu zabawach logopedycznych, uczestniczyły w zajęciach z projektu Dwujęzyczne Dzieci. Dostając zdjęcia oraz informacje zwrotne od rodziców wiemy, że proponowane aktywności bardzo podobają się przedszkolakom, a ich forma jest prosta do wykonania w warunkach domowych. Cieszy nas duże zaangażowanie rodziców i przedszkolaków w wykonywanie wysyłanych przez nas zabaw i mamy nadzieję, że kolejny tydzień będzie równie owocny we współpracę, jak te dotychczasowe. A dzieci będą miały mnóstwo uciechy z podsyłanych przez nas zabaw.
W piątek 27.03. 2020 nasze przedszkolaki wykonały kolejne ciekawe zadania. Do pierwszego najmłodszym były potrzebne ziemniaki, foremki do ciastek, pędzle oraz farby. Razem z pomocą rodziców stworzyli swoje własne pieczątki z ziemniaków. Wzory były różne, a dzieci stworzyły swoimi pieczątkami niepowtarzalne prace plastyczne. Kolejnym zadaniem było zagranie z rodzicami lub rodzeństwem w odgadywanie przedmiotów za pomocą zmysłu dotyku. Rodzice ukryli w worku różne przedmioty: zabawki, klocki, akcesoria kuchenne, zawiązali oczy swoim dzieciom i kazali tylko za pomocą dotyku opisać przedmioty i zgadnąć co ukryli w worku. Po skończonej grze dzieci zabrały się za budowanie własnych namiotów z krzeseł i koców, gdzie później do późnych godzin wieczornych odbywały się ich zabawy. Dodatkowo dzieci starsze mogły poćwiczyć czytanie sylab i wyrazów. Efekty każdego zadania można zobaczyć w galerii.
Przez ostanie dwa tygodnie dzieci z Publicznego Przedszkola w Pokrzywnicy i Łężec miały możliwość sprawdzenia się w różnych, zabawnych ćwiczeniach oddechowych, artykulacyjnych. Obecna sytuacja w kraju sprawiła, że wypracowujemy trochę inny system, który może być równie ciekawy i sprawi dzieciom wiele radości – „zdalna logopedia”. Dlaczego ćwiczenia oddechowe i artykulacyjne są tak ważne? Istotne jest by, wykształcić właściwy tor oddechowy: wdech nosem – wydech ustami. Oddychając tylko ustami doprowadzamy do tego, że nasz język zrobi się „leniwy” i nie uniesie się za górne zęby. Ćwiczenia te, często są podstawą terapii. Także zbyt szybki, płytki oddech może zakłócić prawidłowy rozwój mowy. Dołączając do tego ćwiczenia artykulatorów przygotowujemy je na naukę trudnych głosek i wyrazistość mowy. Proponowane zadania miały na celu nie tylko uczyć, wspierać i wspomagać, ale także były alternatywną propozycją zabaw podczas spędzania czasu w domu. Dzieci chętnie podejmowały stawiane przed nimi wyzwania, które wcale nie muszą być nudnymi ćwiczeniami. Wykorzystując nowoczesne technologie, miały możliwość zapoznania się z barwną postacią Mi – przewodnikiem po grach logopedycznych (www.mimowa.pl). Świetnie się przy tym bawiły i na pewno zaprzyjaźniły się z nową wirtualną koleżanką. Bardzo serdecznie dziękuję wszystkim rodzicom za zaangażowanie, współpracę i czas poświęcony zabawom logopedycznym z Waszymi pociechami.
„Godzina czytania
jest godziną
skradzioną z raju.”
Thomas Wharton
Dzisiejsze zadanie dla przedszkolaków było związane z książką. Zaproponowaliśmy rodzicom, aby dziś spędzili czas ze swoim dzieckiem czytając im ulubione historie. Następnie każdy przedszkolak narysował swojego ulubionego bohatera. Wszystkie nadesłane przez rodziców prace są prześliczne i widać, że dzieci włożyły dużo serca i wysiłku, aby stworzyć swoje dzieła. Kolejną propozycją była prosta gra edukacyjna utrwalająca poznane litery. Każde dziecko mogło sprawdzić poziom opanowania poznanych w przedszkolu liter. Dużo pracy miały dziś nasze starszaki, ponieważ poprosiliśmy ich, aby poznali z rodzicami nową literę „f”. Najpierw poprzez nasze propozycje filmów o tej spółgłosce, następnie samodzielnie układając literę z dostępnych materiałów np. sznurek, ziarna fasoli, guziki lub ćwicząc pisanie palcem na rozsypanej mące. Oglądając na fotografiach uśmiechnięte buzie dzieci, mamy pewność, że ta nauka była dziś wspaniałą zabawą.
Kolejne zadanie zaliczone! W środę 25 marca 2020 roku nasze przedszkolaki zamieniły się w prawdziwych architektów i budowniczych. Z klocków, kubków, rolek po papierze i innych dostępnych elementów powstawały niezwykłe i interesujące konstrukcje różnej wysokości i wielkości m.in.: zamki, domki dla zwierząt, ogrody, roboty, garaże itp. Dzieci uwielbiają zabawy manipulacyjne klockami. Takie zabawy rozwijają wyobraźnię, kreatywność, umiejętność planowania i budzą radość z osiągniętego celu, czyli gotowej budowli. Poprzez tego typu zabawy dzieci uczą się zależności przestrzennych oraz nowych pojęć z nimi związanych, takich jak: góra, dół, z tyłu, z przodu, na, pod, a także wewnątrz i na zewnątrz. Co więcej, budowanie naprawdę złożonych i dużych obiektów świetnie ćwiczy zmysł równowagi i dotyku, usprawnia także koordynację ruchową. To proste, ale kreatywne zadanie wciągnęło nie tylko naszych milusińskich, ale całe rodziny. Wszyscy włączyli się do wspólnej zabawy. Radość tworzenia była ogromna. Efekty natomiast można obejrzeć w naszej galerii.
|
|